Kennis delen en wetenschap beoefenen

De fysiotherapeut levert een bijdrage aan de ontwikkeling van klinische expertise van zichzelf en anderen, levert een bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek en handelt daarbij volgens de daaraan gekoppelde wet- en regelgeving en draagt bij aan de innovatie om nieuwe kennis en procedures te ontwikkelen en kennis te verspreiden.

De fysiotherapeut bevordert de kennis van de cliënt, zijn naasten en/of andere betrokkenen, collega en andere betrokken professionals en mantelzorgers.

De fysiotherapeut:

  • Ontwerpt strategieën ter bevordering van kennis;
  • Verzamelt, selecteert en ontwerpt voorlichtings- en instructiemateriaal;
  • Voert leergesprekken;
  • Houdt voordrachten voor cliënten, vakgenoten en/of anderen;
  • Publiceert voor cliënten, vakgenoten en anderen;
  • Levert bijdragen aan vakinhoudelijke congressen.  

 

De fysiotherapeut draagt bij aan wetenschappelijk onderzoek.

De fysiotherapeut:

  • Signaleert beperkingen van bestaande kennis in de beroepspraktijk en in het kennisdomein en onderneemt actie;
  • Kan praktijkproblemen vertalen in termen van wetenschappelijke onderzoeksvragen;
  • Participeert onder begeleiding in wetenschappelijk onderzoek;
  • Verzamelt data voor wetenschappelijk en/of praktijkgericht onderzoek volgens geëigende normen en geldende wet- en regelgeving;
  • Levert data voor wetenschappelijk en/of praktijkgericht onderzoek volgens geëigende normen en geldende wet- en regelgeving;
  • Draagt bij aan innovatieprojecten.

 

De fysiotherapeut past wetenschappelijke informatie kritisch toe.

De fysiotherapeut:

  • Verzamelt gegevens uit (internationale) wetenschappelijk literatuur;
  • Interpreteert gegevens uit (internationale) wetenschappelijke literatuur;
  • Past gegevens uit (internationale) wetenschappelijke literatuur toe in het fysiotherapeutisch hulpverleningsproces volgens principes van Evidence Based Practice;
  • Hanteert richtlijnen op kritische wijze.

 

De fysiotherapeut ontwikkelt en voert een persoonlijk ontwikkelplan uit.

De fysiotherapeut:

  • Reflecteert en evalueert aan de hand van eigen verwachtingen kritisch op het eigen handelen binnen het fysiotherapeutische hulpverleningsproces;
  • Vraagt aan anderen om feedback op het eigen reflectieproces;
  • Stelt kritische vragen over zijn professioneel handelen, gerelateerd aan door anderen eerder uitgesproken verwachtingen;
  • Stelt persoonlijke leerdoelen en kiest geschikte leerstrategieën.